Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

16 Oct 2012

Senang kerja dia , kutip sampah jumpa emas


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !
Senang kan kerja dia ? , kutip bahan terbuang , terjumpa emas pulak tu . Pengalaman terjumpa rantai emas dalam timbunan sampah tidak mungkin akan dilupakan seorang pemungut barangan terpakai, Boon Siew Chin, 65, dari Tanjung Tokong. Dia yang melakukan pekerjaan itu selama 12 tahun, berkata, ia adalah barangan berharga pertama dijumpainya di Pantai Persiaran Gurney.

Habuan dia , dah lama kutip sampah terjumpa emas dalam timbunan sampah . Tu rezeki terpijak bagi dia , tapi bagi orang Islam , kena tanya ustaz juga , kalau nak ambil tu , hukum halal ke haram tu .


“Setiap pagi saya akan ke sini untuk kutip botol, kotak dan juga barang-barang yang boleh digunakan semula, tetapi pada hari yang bertuah itu saya terjumpa kotak kecil dalam selut dan sampah.

Di tepi pantai ni lah apek ni mencari rezki 

“Selepas membukanya saya amat terkejut kerana ada rantai emas dan saya segera membawanya ke kedai emas untuk bertanyakan jika ia tulen atau tidak, rupa-rupanya memang emas tulen,” katanya.

Punca pendapatannya itu pernah dianggap gila oleh sesetengah sanak saudaranya kerana biasanya orang mengutip siput ataupun kerang di tepi-tepi laut ketika air surut, berbeza bagi Siew Chin yang lebih suka mengutip sampah.

Bagi orang senang tak rasa apa-apa la , tapi bagi orang susah , botol, tin , dan sampah terbuang , boleh dijadikan sumber rezki . Baca selanjutnya dari Sinar Harian




Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

3 comments:

hainom OKje said...

Rezeki....sok okje start pungut sampah le...

abg cik said...

tak de la pungut sampah , mcm plastik beli ikan tu , botol kicap, botol sirap dan sbgainya , kitar semula le

Dunia Wilma said...

Rezeki ada di mana2...
Yang penting halal dan tidak melanggar undang2 ^_^

Post a Comment