Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

27 Jun 2012

Laung azan ketika lihat atap terbang semasa puting beliung


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !

KUALA TERENGGANU – “Saya hanya mampu melihat satu persatu atap rumah diterbangkan angin sambil melaungkan azan dan membaca surah al-Fatihah.” Demikian cerita Hatijah Ali, 58, yang kudung kaki kanannya ketika menghadapi angin puting beliung, di sini kelmarin.

Dalam kejadian jam 6 petang itu, sebanyak 40 buah rumah penduduk kampung di sekitar Dun Teluk Pasu rosak akibat dipukul angin puting beliung yang melanda kawasan tersebut
kira-kira seminit.

Antara kampung yang terlibat ialah Kampung Bukit Petiti Dalam, Kuala Belara, Lapang Sira dan Rumah Murah Banggol Peradong.

Ketika puting beliung melanda Hatijah, seorang ibu tunggal kepada dua anak lelaki berusia 23 dan 25 tahun itu tidak berupaya untuk lari menyelamatkan diri kerana kehilangan
kaki kanannya akibat penyakit kencing manis sejak enam bulan lalu.


Tidak dapat lari kerana kaki kudung

Menceritaka n semula detik cemas itu, Hatijah yang tinggal diKampung Banggol Che Abas, Bukit Petiti berkata, ketika kejadian dia tinggal seorang diri di rumah manakala dua anaknya bekerja.

“Ketika puting beliung menerbangkan atap rumah, saya berada di ruang tamu dan tidak dapat berbuat apa-apa kerana tidak berdaya untuk melarikan diri apatah lagi menyelamatkan barang yang ada di dalam rumah.

“Melihat angin yang begitu kuat, saya panik dan hanya mampu melaungkan azan serta membaca surah al-Fatihah sambil berserah kepada takdir agar saya terselamat daripada bencana ini,” katanya ketika ditemui di rumahnya.

Hatijah bersyukur kerana terselamat daripada malapetaka itu dan sebaik sahaja keadaan reda dia membersihkan rumahnya yang berselerak dan membuang air bertakung dengan pinggan sementara menunggu kepulangan dua anaknya.


Runsing kenduri kahwin tiga hari lagi

Sementara itu, seorang warga emas dari Kampung Lapang Sira, Kuala Belara, Wan Hitam Komeng, 67, berkata, dia runsing memikirkan keadaan rumahnya kerana tiga hari lagi, mereka sekeluarga akan mengadakan majlis kenduri kahwin.

“Memang ini dugaan yang sangat besar buat kami sekeluarga, tetapi nasib baik barang hantaran dan perkakasan untuk kenduri tidak musnah dalam kejadian angin puting beliung ini, namun empat buah bilik, dapur dan ruang tamu rosak teruk,” katanya.

Menurut Wan Hitam, sebelum kejadian dia sedang berkumpul bersama saudara mara bagi membincangkan kenduri kahwin anak perempuannya yang dijadualkan berlangsung pada Jumaat ini.

“Tiba-tiba, kami dikejutkan dengan bunyi dentuman kuat. Kami tidak syak apa-apa kerana bunyi itu hanya sekali, itu pun tidak sampai seminit tetapi alangkah terkejutnya apabila melihat sebahagian besar atap rumah saya hilang diterbangkan angin,” katanya.

Pada masa itu katanya, tiada apa yang dapat dilakukan kerana kejadian berkenaan berlaku begitu pantas dan masing-masing keluar dari rumah untuk melihat keadaan rumah jiran yang turut mengalami nasib sama.


Mohon bantuan kerajaan baiki bumbung

Walaupun runsing memikirkan kenduri kahwin anaknya dan terpaksa tidur berbumbung langit, Wan Hitam tetap bersyukur kerana mereka tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Saya harap, kerajaan dapat membantu membaiki bumbung rumah saya dengan segera kerana masih banyak persiapan perkahwinan perludisiapkan,” katanya.

Seorang peniaga, Rozita Said, 30, dari Kampung Bukit Petiti pula berkata, kejadian itu menyebabkannya kerugian hampir RM1,000 apabila pelbagai jenis barang runcit rosak akibat terkena air hujan setelah bumbung kedainya diterbangkan angin.

Araublogger - Negeri Trengganu ni selalu berlaku ribut , bangunan runtuh  baru2 ni , beberapa tahun lepas pula , bumbung stadium jatuh , puting beliung dan mcm2 lagi . Sebabnya bila perubahan angin monsun timur laut angin bertiup kuat di pantai timur  dan akan mula lah musim tengkujuh kat sana . 

Laung azan ketika lihat atap terbang - Terengganu - Sinar Harian
Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

No comments:

Post a Comment