Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

31 Aug 2012

Tragedi bas ekspress menjelang Kemerdekaan ke- 55


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !

DI sebalik penurunan kadar kemalangan yang dicatatkan dalam Op Selamat yang berakhir Ahad lalu, kejadian kemalangan terutama membabitkan kenderaan berat masih berlaku.

Terbaru, dalam kemalangan berasingan, dua bas terbabit dalam kemalangan.

Kes 1 : Maut selepas bas rempuh treler

Keadaan bas remuk di bahagian hadapan selepas melanggar belakang sebuah lori treler sehingga meragut seorang nyawa di KM 362.7, arah Utara, Lebuhraya Utara Selatan, di sini.


DI SLIM RIVER, kemalangan melibatkan sebuah bas ekspres dan sebuah treler membawa muatan besi di Kilometer 362.7 Lebuhraya Utara Selatan, kelmarin, mengakibatkan pemandu bas, Husain Jaafar, 29 maut, empat penumpang bas parah dan lapan lagi cedera ringan.

Ketua Polis Daerah Tanjung Malim, Superitenden Othman Nanyan memaklumkan, kejadian berlaku pada kira-kira jam 10.45 malam dan ketika itu, bas ekspres dipandu mangsa yang membawa 18 penumpang sedang dalam perjalanan dari Klang menuju Butterworth.

Menurut beliau, setibanya di tempat kejadian, bas berkenaan dipercayai telah merempuh bahagian belakang lori treler dari arah sama yang dipandu seorang lelaki berusia 39 tahun menyebabkan kedua-dua kenderaan tertunda sejauh 100 meter ke hadapan.

"Mangsa tersepit di tempat duduk pemandu bas ekspres berkenaan dan maut serta merta akibat kecederaan dalaman. Mayatnya telah dikeluarkan oleh lima anggota Bomba dan Penyelamat Slim River.

"Penumpang bas yang parah dan cedera ringan dikejarkan ke Hospital Slim River untuk mendapatkan rawatan," katanya ketika dihubungi, semalam.

Sementara itu, adik kembar mangsa, Hassan Jaafar, 29 berkata, dia merasa tidak sedap hati secara tiba-tiba pada malam kejadian, bagaikan ada sesuatu akan terjadi sehingga sukar melelapkan mata.

Menurutnya, dia baru cuba melelapkan mata kira-kira jam 12 tengah malam apabila mendapat panggilan dari adik beradik lain memaklumkan Husain meninggal dunia akibat kemalangan.

"Panggilan itu memang mengejutkan saya. Kali terakhir saya berjumpa Husain adalah pada Rabu lalu di rumahnya, di Kampung Dato' Manan, Tiak, Baling, Kedah.

"Arwah sempat minum air dan menyerahkan sejumlah wang kepada kami untuk membaiki keretanya tetapi tidak menunjukkan sebarang perubahan ketara ketika itu, selain lebih banyak mendiamkan diri," katanya ketika ditemui di luar Unit Forensik Hospital Slim River, semalam.

Katanya, Husain bekerja sebagai pemandu bas di kem latihan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Sungai Limau, Kedah secara kontrak dan sedang bercuti, sebelum menyambung kerja pada September nanti.

"Dia memandu bas persiaran secara sambilan sejak sebulan lalu untuk mengisi masa lapang sebelum menyambung kontrak di kem berkenaan," katanya.

Kes 2: 10 pelajar nyaris maut

Rempuhan bas menyebabkan pelajar politeknik yang sedang bersarapan bertempiaran lari.

DI DUNGUN, Seramai 10 pelajar Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin (PSMZA) yang sedang menikmati sarapan pagi ketika waktu rehat di sebuah kedai makan berdepan detik mencemaskan apabila secara tiba-tiba dirempuh sebuah bas yang terbabas di persimpangan lampu isyarat, di Kampung Batu Tujuh, pagi semalam.

Kejadian kira-kira jam 11.25 pagi itu dipercayai berpunca apabila bas ekspres dalam perjalanan dari arah Kemaman menuju ke Dungun itu dikatakan menghadapi masalah brek.

Sebaik tiba di Kilometer 84.5 Jalan Kuala Terengganu-Kuantan di persimpangan lampu isyarat, hadapan PSMZA itu, bas berkenaan dikatakan hilang kawalan lalu terbabas ke kiri jalan sebelum melanggar sebuah kereta Honda Civic lalu merempuh sebuah Perodua Kembara yang berada di sebelah kiri.

Bas dinaiki 10 penumpang itu kemudiannya merempuh tiang konkrit sebuah kedai makan menyebabkan 10 pelajar PSMZA yang sedang bersarapan pagi di kaki lima hadapan kedai tersebut lari bertempiaran menyelamatkan diri.

Bagaimanapun empat daripada pelajar tersebut, Azizul Hakimi, 18; Muji Rahman, 18; Ainil Iqmal, 18; dan Shahrul Azwari, 18, cedera di beberapa bahagian badan dipercayai terkena serpihan kaca dan besi dalam usaha untuk menyelamatkan diri ketika dirempuh bas terbabit.

Pemandu kereta Honda Civic, Ahmad Qasimi Mohamed, 27 dan rakannya yang duduk di tempat duduk hadapan, Melcolm Wee, 25, berjaya menyelamatkan diri dengan keluar melalui pintu sebelah kiri dan kedua-duanya dilaporkan cedera ringan.

Seramai 10 penumpang bas tersebut bagaimanapun tidak mengalami sebarang kecederaan manakala pemandu bas, Zahari Muda, 39, dari Pengkalan Arang, Kuala Terengganu hanya cedera ringan.-sinar



Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

1 comment:

eidah mazidah said...

macam2 la skunk ni kn

Post a Comment