Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

3 Mar 2013

Tips SEO : Internal link dan External Link


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !

Semua blogger tahu , lagi banyak backlink , lagi mesra Google indek sesuatu blog tu kan ? Lagi banyak backlink anda lagi banyak kepercayaan yang Google beri kepada blog anda . Backlink yang banyak bermakna banyak orang suka blog anda , ramai yang suka kandungan blog anda dan bagi kredit kepada anda . Google sebenarnya lebih percayakan backlink , lagi banyak backlink , lagi kerap blog anda akan muncul dalam first page carian Google. Dalam kata lain , backlink adalah tulang belakang kepada kejayaan blog anda. Ada banyak cara  kita nak buat backlink antaranya tinggalkan komen di blog lain dan macam-macam lagi . Ok, hari ni saya nak cerita pasal internal link dan external link .

Apa itu internal link ? Internal link adalah link yang  redirect ke blog kita sendiri , dan selalulah setkan internal link sebagai dofollow ( secara default memang dofollow ) . Tambahkan sebanyak mungkin internal link supaya search robot bebas masuk ke setiap page blog anda . Dan sekali lagi jangan lupa , setkan internal link anda sebagai dofollow .

Apa itu external link ? External link adalah link yang point ke site yang lain . Sebenarnya jika anda tambah link ke site lain , anda sebenarnya menambahkan outbound atau external link anda . Jangan  lupa , setkan external link anda sebagai nofollow , dan minimumkan bilangan external link anda .

Dalam blog saya , ada macam-macam link , ke Facebook , ke Twitter , Fan Page , itu semuanya external link , kita rasa bangga sebab banyak link blog terkenal seperti Facebook dalam blog kita , tapi tidak pada kaca mata Google , dia ( Google ) melihat , jika terlalu banyak  link keluar ( external link ) ,maka pagerank blog anda akan  mendapat kesannya . Ok , sekarang kita tengok dulu apa itu pagerank dan bagaimana nak menaikkan dan menurunkannya .

Dari maklumat yang aku dapat dari Google , lebih banyak  backlink ke blog anda , lebih tinggi pagerank anda , betul tak ? Dan , anda akan mendapat pagerank yang tinggi jika  anda dapat backlink dari site yang tinggi pagerank dia . Itu lah kelebihan jika kita dapat berkawan dengan blogger yang tinggi pagerank  . Jika satu site tu Pagerank ( aku pendekkan jadi PR ) = 0 , site itu jarang dapat index dari search robot , tapi jika site itu PR > 1 maka , dia dah mula dapat perhatian search robot . Dan robot itu enjoy  crawl site anda beberapa kali sehari . Dan Alhamdulillah , blog ini juga , araublogger.com   masih lagi PR =1 . Jadi setiap hari dapatlah dalan 200 pelawat dari Google dan search engine lain .

Sekarang blog saya dah ada  PR = 1 , tak bermakna saya boleh goyang kaki tengok trafik dari google masuk , saya kena kekalkan  PR ni , tapi bagaimana ? Saya ambil masa beberapa bulan untuk dapatkan PR = 1 dan dengan sedikit kesilapan saya akan kehilangan PR dalam sehari saja . Ok , bila banyak site yang link kepada anda ( backlink ) maka PR anda akan bertambah . Dengar sini , BERHATI-HATI DENGAN LINK ANDA . JIKA ANDA BUAT EXTERNAL LINK , ANDA SEBENARNYA BERKONGSI PR DENGAN PAGE ITU , DAN SECARA AUTOMATIK PR ANDA AKAN BERKURANGAN KECUALI JIKA ANDA SET NOFOLLOW .  Jika anda selalu buat link secara membabi buta , maka pada update PR seterusnya dari Google jangan terkejut kalau PR anda jatuh .

Link manakah patut anda set nofollow ? Untuk memastikan anda tidak kehilangan PR, anda patut set nofollow pada link yang point ke site yang lain . Apabila robot search engine bergerak dalam site anda dia akan jumpa link ke external site , tapi anda sudah set nofollow , jadi dia akan baca link itu seperti text biasa , dan dia tak peduli link itu pergi ke mana. Set nofollow kepada link yang pergi ke external site akan mengelakkan PR anda berkurangan . Saya bagi contoh link ke external site yang anda perlu setkan nofollow seperti di bawah :
  1. Facebook 
  2. Facebook Fan Page
  3. Twitter
  4. Google service seperti  Gmail , Google+, Adsense , Feedburner.
  5. Torrent link , Rapidshare Link 
  6. Linkwithin
  7. Macam-macam lagi dalam blog anda , anda patut tahu ...
Jadi link mamakah anda patut set dofollow ? Secara default jika anda tidak setkan apa-apa  pada link itu , secara automatik akan set ke dofollow. Jadi , semua internal link / inbound links  anda patut set dofollow. Internal link akan memudahkan spider robot bergerak lebih dalam ke dalam blog anda dan lebih kerap.

Bagaimana nak setkan nofollow ? Tengok contoh bawah ni .

<a href="http://abc.com">Download</a>

Setelah disetkan nofollow jadi begini

<a rel="nofollow" href="http://abc.com">Download</a>

Ada satu cara lagi , tengok gambar bawah ni


 Tandakan checkbox dalam ' rel=nofollow' tu . Mudah kan ?

Editted

Penulisan artikel yang berkualiti juga penting untuk mendapatkan PR atau ranking yang tinggi oleh Google , terutama sekali penggunaan keywords yang popular . Saya sarankan anda baca dulu artikel yang saya tulis ini sebelum anda menulis artikel . Tips SEO : Cara menulis artikel mesra enjin carian

Saya harap entri saya ini dapat dijadikan panduan bagi anda yang belum tahu pasal internal dan external link ini dalam mengekalkan Pagerank anda . Ada apa-apa soalan boleh komen di bawah ...

Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

12 comments:

Shakirah said...

wow ! very nice n useful guide for me :D terima kasih ya abg cik ^^

zack mus said...

boleh try

Farah Waheda Wahid said...

nice piece of sharing... masih cuba belajar untuk memahami...

Nama pena, Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta. Suri rumah sepenuh masa. Penulis Lifestyle Blogger berpengalaman Social Media Marketing Coach. said...

sy letak entri ni dalam link list under tajuk 'Blog Tutorial' saya tqvm ats info ini ^_^

topijerami90 said...

aku ada je letak link blog pr=0 dalam blog aku, ahaks,haha

puteri kasih said...

memang menarik entri ni abg cik...mudah-mudahan lepas ni PR leh naik :)

OKje said...

bagus ni b cik....tapi tu kadang2 malas nak fikir... redho ajelah apa yg terjadi hehe

mrpolie said...

input yg berguna...

mselim3 said...

Assalammualaikum.. terima kasih bebanyak perkongsian ilmu nie..

mselim3

Unknown said...

Perkongsian yang begitu baik sekali. Dari apa yang saya baca, memang banyak betul yang saya tak tahu.

Mcm contoh di atas, boleh ke kita ganti link asal dengan perkataan sumber?. Saya tak faham apa yang dimaksudkan copy boleh tetapi kekalkan link.

MissNadia said...

info yang sangat berguna.. thanks

Aku Punya Cerita.Com said...

Walaupun macam terlambat comment . Info yang berguna. Terima Kasih

Post a Comment