Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

4 Mar 2013

Tips SEO : Cara buat tajuk entri mesra Google


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !

Tajuk entri yang bagus dapat menarik perhatian pembaca dan juga Google serta search engine yang lain. Lebih kurang 80%  traffic yang datang dari search engine sangat bergantung kepada tajuk entri . Tajuk dan kandungan artikel  adalah dua perkara utama dalam serach engine . Tapi biasanya kandungan artikel itu yang akan menarik search engine ke blog anda . Tajuk itu adalah perkara yang kedua yang akan menarik robot search angine ke blog anda . ' Content is king ' atau  isi kandungan adalah segala-galanya dalam blog anda . Sebab itu lah saya selalu minta anda baca dulu entri saya tentang cara-cara menulis artikel yang betul , tengok sini ...

Tips SEO : Cara menulis artikel mesra enjin carian

Apa itu tajuk entri mesra SEO ? 

Tajuk entri yang mesra SEO adalah tajuk entri yang berupaya menarik search robot untuk  kerap datang ke blog anda. Anggaplah robot search engine itu manusia juga , jadi anda kena faham apa yang dia suka dan apa yang dia tidak suka . Di bawah ini saya gariskan beberapa langkah berguna dalam memilih tajuk artikel .
  1. Gunakan Google Suggest dan Yahoo Suggest
  2. Buat analisa keyword guna Google Keyword Tool
  3. Pastikan panjang tajuk tidak melebihi 66 character
  4. Pastikan Tajuk nampak menarik 
  5. Gunakan keyword yang paling banyak carian
  6. Keyword perlu dimasukkan dengan banyak dalam content
Bagaimana nak gunakan Google Suggest dan Yahoo Suggest  dan juga Google Keyword Tool? Sekarang anda fikirkan dulu apakah tajuk entri yang anda nak buat , saya bagi contoh  ' pemakanan seimbang ' , pertama sekali gunakan Google Suggest dan Yahoo Suggest untuk mencari keyword yang berkaitan .  Tengok gambar bawah ni ..
Anda tengok di bawah page carian google ada disediakan carian yang berkaitan dengan keyword yang anda pilih seperti gambar bawah ni  .

Sekarang cari keyword itu dalam  yahoo pulak ...


Dan tengok di bawah sekali page yahoo itu ....
Sekarang tugas anda seterusnya adalah  cari keywords itu dalam Google Adwords  dan salin semua keyword itu dalam wordpad atau notepad , ada banyak keyword kan ? 


Akhir sekali , buatlah satu entri pasal ' pemakanan seimbang '  pilih tajuk yang sesuai yang ada keyword yang anda mahukan , tengok gambar atas , ' pemakanan diet seimbang ' mempunyai carian tertinggi, ada  3600 carian sebulan , dan itulah tajuk yang anda mesti pilih . Dan , dalam isi kandungan anda , anda perlu masukkan keyword-keyword yang banyak di atas tu . Selamat mencuba , dan nantikan tips-tips dari saya dalam masa terdekat , dan selalulah berkunjung ke blog ini lagi .

Bila anda dah pandai menggunakan keyword , baca  entri lain dalam blog ini pasal SEO seperti di bawah ini...

Tips SEO blogspot | Tajuk entri depan tajuk blog dalam Blogspot
Tips SEO : Internal link dan External Link


Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

8 comments:

Admin said...

As-Salam. Tuan mungkin boleh rujuk informasi ini - http://www.hasrulhassan.com/2013/03/contoh-entri-optimum-teknik-seo.html

Terima kasih.

zack mus said...

tq , bro tips yang bagus

Mia Liana said...

betul2 mesralah lepas ni... bagus2..

Unknown said...

oo br tau..tq

zack mus said...

kena buat ikut step dia , baru mesra google

fyna said...

perghh....tips terbaik!!

Anisa Anuar said...

okay jugak ni...terima kasih sbb kongsi

ecadwinkyasha said...

lama dah tinggal SEO..skrg tulis entry dok merepek je.hahaha :)

Post a Comment