Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

22 Apr 2012

' SUAMI HUJUNG MINGGU ' TINGGAL BERASINGAN DENGAN ISTERI SELAMA 30 TAHUN


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !

KUALA LUMPUR: Sepanjang lebih 30 tahun berumah tangga, Shamsuddin Sulaiman, 56, tidak pernah tinggal sebumbung bersama isteri sebagaimana pasangan lain.

Selayaknya dia digelar ‘suami hujung minggu’ kerana hanya bertemu isteri tercinta, Sakinah Mat Ali, 54, pada hujung minggu sama ada seminggu atau sebulan sekali.


Itupun selepas menempuh perjalanan hampir 500 kilometer kerana Shamsudin bertugas di ibu kota, manakala pasangannya bekerja di Kota Bharu.

Ketua Penolong Pengarah (Bahagian Penguat kuasa) di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur itu berkata, sehingga kini, beliau terpaksa berulang-alik ke Kota Bharu menggunakan bas.


“Saya pernah ditukarkan ke JPJ Kota Bharu selama enam tahun dan berharap dapatlah bersama keluarga tapi ditakdirkan, isteri pula dihantar berkursus tiga tahun di Pulau Pinang.


“Selama isteri menjalani kursus jururawat, saya menjadi ‘Mr Mama’ dan menjaga dua anak yang masih bersekolah ketika itu, iaitu si abang dalam tahun enam manakala adiknya di tahun satu.

“Bayangkan, sebelum Subuh saya bangun untuk menjerang air bagi memandikan anak sebelum menyediakan sarapan dan pakaian mereka ke sekolah.


“Kalau tak sempat masak, kami hanya makan di kedai kerana perjalanan pergi balik ke tempat kerja sejauh 40 kilometer setiap hari memaksa saya bijak mengurus masa.

“Pengalaman menjaga anak bersendirian sebenarnya bukan mudah kerana saya terpaksa menjadi ‘suri rumah’ bagi memastikan mereka terurus, biarpun ada kalanya terasa seolah-olah ‘patah’ sebelah kaki,” katanya.


Kesibukan dengan tugas dan terpaksa menempuh perjalanan jauh untuk menemui keluarga setiap minggu tidak menghalang Shamsuddin meneruskan cita-citanya bergelar siswazah dengan mengikuti kursus Sains Kemasyarakatan dengan pengkhususan dalam Sains Politik melalui Program Jarak Jauh di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.


Walaupun kursus pengajiannya secara jarak jauh selama enam tahun, dia juga perlu menjalani program sepenuh masa di kampus selama setahun.


Sebaik isterinya menghabiskan kursus, beliau pula terpaksa ke kampus USM di Minden, Pulau Pinang bagi memenuhi tuntutan pengajian akhirnya demi menggenggam Ijazah Sarjana Muda yang diidam.


Sepanjang perkhidmatan, Shamsuddin ditukar ke pelbagai destinasi termasuk Muar, Johor Bahru, Kuala Terengganu, Kuantan, Temerloh, Kota Bharu dan terkini di Setapak, Kuala Lumpur.


Sepanjang tempoh perkahwinannya, beliau tidak pernah ditukarkan di lokasi sama dengan isteri. Bagi lelaki berasal dari Rantau Panjang, Kelantan ini, komitmen terhadap kerjaya adalah segala-galanya.


Walaupun tinggal berjauhan, beliau tidak pernah cemburu atau menaruh syak wasangka terhadap isteri kerana kejujuran menjadi asas dalam perkahwinan mereka.


Begitu juga si isteri yang tidak pernah curiga kerana setiap hari mereka saling berhubung menerusi telefon atau menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk bertanya khabar anak, selain menyatakan kasih sayang yang mendalam antara satu sama lain.


Tegasnya, walaupun tinggal berjauhan dan bergantung harap kepada isteri untuk mendidik anak, beliau bersyukur kerana kedua-dua cahaya mata mereka berjaya ke menara gading.


Anak sulung, Shamsa Syazwan, 28, graduan Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) dalam Kejuruteraan Bioteknologi, manakala si bongsu, Shamsa Syuhada, 24, memperoleh Ijazah Sarjana Muda dalam Pengurusan Teknologi dari Universiti Tun Hussein Onn.


Ditanya pengalaman pahit sepanjang menjalankan tugas, Shamsuddin tidak menafikan pernah dimaki dan diugut pengusaha bas kerana menyaman dan mendenda mereka yang tiada permit di Muar, Johor pada awal 1990-an.


“Selain mengugut, lelaki itu juga berdoa supaya saya ditimpa bala. Saya yang berpegang kepada prinsip tidak pernah gentar dengan apa saja cabaran kerana sebagai penjawat awam, apa dilakukan itu mengikut undang-undang,” katanya.

“Pada saya, kita hidup bukan kerana doa dan mati bukan kerana sumpah orang,” katanya-METRO
Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

No comments:

Post a Comment