Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

13 May 2012

' KAHWIN CACAMARBA KAUM PENAN ' IBUKU ISTERIKU , BAPAKU SUAMIKU ( 18SX)


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !
Araublogger- Harian Metro tarik balik artikel tu sebab menyinggung perasaan kaum di Sarawak tu  !! Kat bawah nilah entri yang dikatakan menyingggung perasaan kaum penan tu  !! 

ULU BARAM: Mungkin pelik bagi kita, tetapi satu kumpulan suku kaum Penan di sebuah perkampungan di sini masih mengamalkan perkahwinan sesama ahli keluarga, termasuk anak dengan ibu, bapa atau sesama saudara kandung.

Siasatan dan tinjauan Metro Ahad mendapati, kira-kira 15 keluarga yang mendiami kawasan itu secara berpindah-randah walaupun disediakan rumah panjang, mempunyai pertalian darah, malah 10 pasangan berkahwin dengan darah daging sendiri.

Ia dipercayai menjadi antara faktor kebanyakan remaja dan kanak-kanak di situ tidak memiliki kad pengenalan kerana mereka biasanya tidak mendaftarkan kelahiran hasil perkahwinan cacamarba itu, selain tidak sempat ke klinik.

Bagi masyarakat tempatan, terutama pada zaman dulu, ia perkara biasa kerana mereka yang hidup nomad dalam jumlah kecil tidak banyak pilihan untuk mencari pasangan hidup, namun ia janggal bagi masyarakat luar.

Walaupun perkahwinan sesama mahram, termasuk antara dua beranak, semakin terhakis selepas mereka mula mendiami rumah panjang, komuniti yang mendiami kediaman itu sebenarnya masih adik-beradik.-metro 13 mei 2012



Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

3 comments:

Unknown said...

follow sini ..uihh..teruk ni gini.
urmm..boleh tak kalau blog saya masuk dalam bloglist admin ?

zack mus said...

Boleh boleh dah follow

Unknown said...

betul tu..tp skrg mostly dah ramai orgpenan tak amalkan budaya nie sbb mostly dh ramai peluk Islam :) ..dulu pernah melawat kmpg penan kt sarawak,buat kajian

Post a Comment