Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

14 May 2012

' GAJI MINIMUM RM1100 ' ' TOL DIHAPUSKAN ' JIKA PILIH ANWAR JADI PM


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !


SHAH ALAM – Pakatan Rakyat (PR) menawarkan gaji minimum RM1,100 jika diberi mandat menerajui Kerajaan Pusat pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), kata Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kadar itu RM200 hingga RM300 lebih tinggi berbanding paras diumumkan oleh Kerajaan Pusat baru-baru ini.

Pada 30 April lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kadar gaji minimum RM900 bagi pekerja-pekerja di Semenanjung dan RM800 bagi mereka yang bekerja di Sabah dan Sarawak.

Soal gaji minimum dilihat akan menjadi sebahagian daripada manifesto kedua-dua PR dan Barisan Nasional (BN) pada PRU13.

Dalam Bajet 2012, Kerajaan Negeri Selangor yang diperintah PR mengumumkan gaji minimum RM1,500 bagi pekerja-pekerja syarikat berkaitan kerajaan.

Anwar berkata, mereka boleh menguatkuasakan kadar gaji minimum RM1,1000 kerana ia memadai dengan harga minyak dan barang diturunkan serta memberi pendidikan percuma.

“Gaji minimum yang diumum kerajaan Barisan Nasional tiada makna dengan harga gula dan barang melambung.

“Sebab itu saudara kena faham gaji minimum RM900 dengan harga barang melambung naik, dengan pemansuhan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), dengan harga minyak tak turun memang tidak mencukupi bagi keluarga yang hidup di bandar,” kata beliau ketika berucap pada majlis Himpunan Pekerja bertemakan "Menjulang Martabat Pekerja" anjuran Kerajaan Selangor di Stadium Malawati di sini, malam tadi.

Anwar membidas kadar gaji minimum yang diumumkan oleh Najib akhir bulan lalu.Hadir sama pada majlis itu ialah Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang;

Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Timbalan Pengerusi Pas, Mohammad Sabu.

Kerajaan Pusat mengadakan sambutan Hari Pekerja peringkat nasional pada Sabtu lalu.

Anwar berkata, rakyat boleh menilai (kerajaan PR) dengan pengurusan ekonomi yang baik dan berhasrat membatalkan kos pengurusan PTPTN bagi memberikan pendidikan percuma sehingga ke institusi pengajian tinggi.

“Harga minyak turun, maknanya turun kos pengangkutan (dalam kadar) yang banyak, kaji semula perjanjian penjana tenaga bebas (IPP) dan kuasa eletrik yang berat sebelah.

“Bagi keluarga di bandar, dengan gaji minimum RM1,100, anak tiga memang tak cukup. Tetapi kita jelaskan, ini hanya permulaan minimum kerana kita tidak mahu kemukakan cadangan yang tidak dapat kita pertahankan.

“Tapi ini peringkat awal, tetapi ini tidak berlaku tanpa perubahan keseluruhannya, kalau tak jimatkan belanja beli kapal selam ambil komisen, beli Sukhoi (jet pejuang) komisen, buat jalan RM1 bilion dia pakai RM44 bilion, buat stadium RM400 juta runtuh," katanya.

Dalam pada itu, Abdul Hadi berkata, pekerja, petani dan nelayan antara majoriti rakyat yang boleh menjadi hakim dalam mahkamah demokrasi.

"Sebagai contoh golongan ini (pekerja) adalah golongan penting untuk merubah politik di sesebuah negara dan pemimpin takut pada golongan ini.

"Rakyat tidak tahu hak sendiri sebagai pekerja dan seringkali diperbodohkan oleh kerajaan sekarang," katanya.

Abdul Hadi juga berkata, kerajaan sepatutnya menjaga kebajikan pekerja dari golongan bawahan kerana mereka yang menjadi nadi kepada kerajaan.

“Makanan akar umbi iaitu (pekerja) perlu dijaga kerana merekalah yang menyalurkan darah (tulang belakang) kepada kerajaan. Kita janji, jika kita dapat tawan Putrajaya kita akan bela nasib mereka secara langsung atau tak langsung dan bukan nak bagi subsidi untuk menang pilihanraya saja," katanya lagi.

Abdul Hadi turut menjanjikan jika PR menang pilihan raya nanti mereka akan menyediakan pendidikan percuma, rawatan kesihatan percuma dan tol dihapuskan.-SINAR


Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

2 comments:

Spudin said...

kalo nak tgok negara hancur dek pemimpin yg tak panjang akal, silalah ... ada hikmah kerajaan kita sekarang buat gaji minimum macam tu ..

Arau Blogger said...

Betul juga ..kekadang janji pembangkan ni tak masuk akal....tengok lah apa jadi kat Penang..cacamerba....!!

Post a Comment