Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

26 Feb 2013

Tips SEO : Cara menulis artikel mesra enjin carian


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !

Lebih kurang 80 peratus trafik yang datang dari search engine bergantung kepada tajuk entri anda . Tidak dinafikan tajuk entri memainkan peranan yang amat penting dalam blog anda . Isi kandungan dah tentu adalah segalanya untuk SEO tapi , tajuk entri juga sangat-sangat penting . Dalam sesuatu keyword yang kita guna , search enjin perlukan sesuatu sebab untuk meninggikan ranking blog anda , dah tentu tajuk entri anda .  Jadi , jom kita tengok tip di bawah .

Apa itu artikel yang mesra enjin carian ? 

Artikel yang mesra enjin carian adalah , artikel yang selalu dapat page pertama dalam enjin carian
Google , blogger kena fahami apa yang enjin carian suka dan tak suka . 3 perkara utama yang perlu diberi perhatian semasa menulis artikel , iaitu :

  1. Menggunakan google Keyword Tool untuk analisa keyword
  2. Panjang tajuk entri tak lebih dari 66 character
  3. Tajuk entri yang gempak dan menarik


1.Menggunakan google Keyword Tool untuk analisa keyword

Anda ada akaun gmail kan ? Gunakan akaun itu untuk buka akaun Google Keyword Tool , dengan Google Keyword Tool anda cuba cari keyword yang paling banyak dicari dalam internet , dengan kata lain , keyword popular , saya ambil contoh America , US , dan United States , dalam ketiga-tiga keyword ni yang mana paling banyak sekali carian dalam internet , tengok gambar bawah .....


Tengok tu , sebanyak 83 juta carian dalam internet bagi keyword US . jadi kalau anda nak tulis ertikel  pasal US , gunakan keyword US, bukan America dan bukan United States, dah jelas sekarang ...Jadi bila anda hendak menulis entri , selalulah gunakan  Google Keyword Tool untuk buat analisa keyword popular , ia hanya mengambil masa beberapa minit sahaja dan kesannya anda akan mendapat banyak trafik dari Google.

2.Panjang tajuk entri tak lebih dari 66 character

Tengok bawah ni , tajuk entri melebihi 66 character , jadi Google dah potong dan , keyword yang kita nak promote tu dah terpotong , kurang lah ranking kita dalam search enjin bagi keyword tu


Tengok gambar bawah ni , tejuk entri pendek saja dan ada keyword tertentu yang nak di promosikan .Ini baru tajuk entri yang baik.


Tengok bawah ni pula tajuk entri  ada keyword popular seperti ' how '  dan 'search engine ' dan kurang dari 66 character , mudah dapat ranking dalam carian Google.


3.Tajuk entri yang gempak  dan menarik

Anda mesti tunjukkan kepada enjin carian bahawa  entri anda mesti berada pada ranking yang tinggi dalam carian google. Anda kena guna keyword popular seperti ' Terkini ' , ' Berita Panas ' ' Serius ' ' Gempar '  , 'Pelik'   dan contoh ayat yang saya pernah dapat first page Google macam gambar bawah ...anda taip saja dalam google ' jogging cara betul '  selalu  entri pasal jogging dalam blog ini dapat first page Google , kenapa ?  Tajuk entri saya adalah ' Jogging adalah cara terbaik nak kuruskan berat badan ? Buktinya mana ? ' . Keyword yang saya target adalah ' jogging '  dan  ' kuruskan badan ' dan saya buatkan  question mark situ ???? , jadi tajuk itu nampak gempak kan ?


Kesimpulan 

Perkara-perkara di bawah ni adalah perkara yang wajib anda ambil berat semasa menulis artikel jika anda hendak menjadi blogger yang berilmu :
  1. Selalu buat analisa keyword dengan menggunakan google keyword tool 
  2. Eja keyword dengan betul , dan selalu jaga grammar atau tatabahasa , jangan sampai tersilap ejaan
  3. Tulis tajuk yang pendek dengan satu atau dua keyword yang relevan dan popular
  4. Selalu buat tajuk entri kurang dari 66 character
  5. Buat lah tajuk yang gempak dan menarik perhatian pembaca 
  6. Cuba akhiri entri anda dengan penutup , atau persoalan , yang akan membuatkan pembaca tertunggu-tunggu entri seterusnya dari anda.
P/s : perasan tak dalam entri saya ni ada banyak keyword tajuk entri  yang saya bold kan ?, itu target keyword saya  dalam entri ni ...

Nak tengok lagi tips pasal SEO yang saya update ? Selalu lah buka blog ini , sekian .
Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

4 comments:

Mia Liana said...

wahhhhhh dah semakin hebat berSEO ni..

zack mus said...

sekali sekala mia , nak maju ke depan juga

Unknown said...

info yang sangat bagus...

http://www.noormalashahar.blogspot.com

http://www.noormalashahar.com

mselim3 said...

Assalammualaikum....

terima kasih tuan ilmu yang dicurahkan disini akan mselim3 praktikkan...

mselim3

Post a Comment