Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

24 Feb 2013

Petua turunkan paras kolestrol dan gula


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !

Salam perkenalan , nak cerita sikit pasal petua nak turunkan paras kolestrol dan gula . Mula sekali saya nak kongsi dan kupas petua nak turunkan paras kolestrol yang saya telah cuba dan terbukti berkesan terhadap aku .

Petua itu adalah , pertama sekali makan buah kismis . Macam tak percaya juga macamana buah kismis boleh turunkan paras kolestrol  kan?. Aku dapat petua ni pun dari seorang jururawat yang aku jumpa di klinik . Korang boleh try mana tau berkesan.

Petua seterusnya , jangan makan makanan berminyak  seperti ayam goreng, pisang goreng , ikan goreng , sebaiknya makan makanan yang direbus atau di kukus . Elakkan makan organ dalaman haiwan seperti hari , pedal , paru , perut dan usus lembu , elakkan makanan sup yang ada lemak , bahaya tu .

Seterusnya , banyakkan makan makanan yang berserat seperti Quaker Oat , dan kacang , aku tak pasti kacang apa , tapi ada sejenis kacang yang boleh turunkan kolestrol . Apa serat tu buat ? Serat tu akan mengikat kolestrol dalam usus dan mengeluarkan ikut najis , mudah kan ?

Petua lagi , banyakkan makan ikan Salmon , kerana minyak lemak ikan yang mengandungi omega-3 itu dapat membantu mengurangkan kolestrol . Kurangkan minuman bergas kerana kandungan gulanya terlalu banyak dan gas itu amat tajam takut nanti merosakkan perut . Minuman bergas ni , kalau dicurah ke atas rumput pun , rumput itu boleh mati , tak percaya cuba try .

Kurangkan makan susu lemak berkrim , minyak kelapa dam minyak kelapa sawit . Habis tu itu tak boleh , ini tak boleh nak makan apa ? Ok , sebagai ganti , tak payah lah dok makan teh tarik  dan minuman yang ada susu , order je sirap ka sirap limau ka , yang penting tak ada susu dan kurangkan gula . Makan lah minyak zaitun , sebab minyak zaitun ini membantu kesihatan jantung.

Petua seterusnya , untuk turunkan paras gula senang saja , banyakkan bersenam , bila berpeluh , gula akan keluar ikut peluh . Bila bersenam , lemak dalam badan pun akan terbakar dan berat badan kita akan menurun . Bila berat badan menurun kita akan bertambah sihat.

Seterusnya , jaga berat badan anda , kerana dalam kajian yang aku sendiri tak tau dari mana , berat badan berlebihan akan cenderung menambahkan kolestrol dalam badan , perut yang buncit akan menambahkan risiko sakit jantung . Ok, itu kajian saja , korang nak percaya atau tidak terpulang .

Petua lagi , atasi stress , ini pun penting , kalau hari-hari stress tak guna juga ya , risiko nak hadapi strok dan serangan jantung pun tinggi kalau selalu stress . Stress dan tension tu kira 2 beradik la , sama ja , selalu tension di tempat kerja , bawa balik rumah , anak bini jadi mangsa , sedangkan dia tension di tempat kerja , patutnya tinggalkan tension tu di tempat kerja .

Petua terakhir ni  ,ambillah Alfalfa dari Shaklee , ni dah kira promote barang ni , tak percaya tanya agen Shaklee , dapatkan penerangan terperinci . Dalam beberapa kajian tertentu , alfalfa ini terbukti menurunkan paras kolestrol dalam darah .Serat dan kimia dalam alfalfa melekat kepada kolestrol , dan menariknya ke usus dan kolestrol tidak melekat pada dinding darah .

Itu saja petua-petua yang saya nak share dengan anda semoga anda berjaya dalam menurunkan paras kolestrol dan gula dalam badan anda , sekian ....tengok entri aku ni lagi yang berkaitan dengan kolestrol...

http://www.araublogger.com/2012/06/tinggi-kolestrol-dan-gula-ni-cara-nak.html
http://www.araublogger.com/2012/10/kolestrol-dalam-udang-sebenarnya-tak.html
http://www.araublogger.com/2012/06/makan-kat-kfc-lagi-malam-ni.html
Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

5 comments:

Remy hazza said...

thanks for info bro....... semoga menjadi panduan buat semua.....

Zainal said...

semoga berjaya menjaga kesihatan

BUNDA a.k.a KN said...

..BUNDA selalu makan oat dan susu tepung..info dan petua yang bermanfaat, tkasih abang cik..

Zainal said...

bagus tu bunda

hainom OKje said...

Nak promote Alfalfa Shaklee le tu heehe

Post a Comment