Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

27 Jun 2013

Proses ' cipta' awan berjaya , hujan dah mula turun !


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !


Hanya satu daripada lima lokasi disasarkan untuk operasi pembenihan awan petang semalam tidak berjaya menerbitkan hujan, kata Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) Che Gayah Ismail.

Menurutnya, operasi digerakkan 10 pegawai JMM itu mensasarkan ruang udara Ipoh, Rawang, Batang Kali, Kuala Selangor dan Melaka mengguna pakai dua pesawat iaitu C130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Cessna C340A.

“Ini adalah operasi pembenihan pertama dilakukan sejak fenomena jerebu yang teruk beberapa minggu lalu dan empat lokasi yang kita sasarkan berjaya menerbitkan hujan meskipun tidak lebat iaitu Ipoh, Rawang, Batang Kali dan Kuala Selangor.

“Hanya ruang udara Melaka tidak berjaya meskipun laporan mendapati awan di kawasan itu sudah kembang (berat dengan wap air) dan berupaya hujan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Che Gayah berkata operasi berkenaan dilaksanakan bagi menangani masalah jerebu di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka yang beberapa kawasannya mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat melebihi 101 mata.-Metro


Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

2 comments:

Mizz Aiza said...

syukur alhamdulillah.. kat tempat aiza pun hujan dah turun.. jerebu dah tiada..

Teacher Basariah said...

alhamdulillah..semalam hujan lebat membasahi bumi chenderong balai,perak..hehe

Post a Comment