Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

30 Oct 2011

Apa itu SBPA Episode 1 ?


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !
Assalaamualaikum dan selamat pagi ..hari ni saya nak kongsi maklumat tentang SBPA sebab ramai lagi masih kabur . Selepas Bajet  2012 hari tu ramai yang maki hamun para guru sebab mereka kat guru dapat macam - macam dari bajet kali ni sebenarnay tak pun .Tengok petikan blog Cikgu Rahman ni :

Hari ni aku saja ja nak buat konspirasi sikit kasi hangpa saspen sikit...macam yang hangpa semua tau..masa bajet 2012 minggu lepas YAB PM kita ada umum kenaikan gaji untuk penjawat awam kalau memilih SBPA atau nama panjangnya Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam..

Yang hampehnya lepas ja habes bajet tu ramai penjawat awam yang kuciwa dan ada jugak yang marah sambil memaki hamun cikgu-cikgi se-Malaysia dengan selambanya kat dalam facebook serta blog masing-masing..Kononya hanya cikgu yang dapat kenaikan gaji..skim lain cuma dapat bonus ja..Ni aku nak habaq mai kat hangpa sikit ..cuba hangpa baca dan paham elok-elok apa yang YAB PM kita cakap dalam bajet tu..tengok petikan Bajet 2012 kat bawah

Kedua: Menambah baik struktur gaji penjawat awam melalui pembentukan gaji sebaris dengan mewujudkan lebih banyak mata gaji supaya penjawat awam terus mendapat kenaikan tahunan bagi tempoh yang lebih lama. Dengan itu, gaji maksimum bagi sesuatu gred adalah lebih tinggi daripada sekarang. Contohnya, jika di bawah SSM, bagi seorang guru pada gred DG48, gaji maksimum adalah 6,325 ringgit dan 39 sen, kelak, di bawah SBPA, gaji maksimum beliau akan meningkat 37.7 peratus kepada 8,710 ringgit. Bagi guru bukan siswazah pula, jika di bawah SSM kini, yang berada pada gred DG34, gaji maksimum adalah 3,860 ringgit dan 52 sen, kelak nanti, di bawah SBPA ia akan meningkat 39 peratus kepada 5,370 ringgit;

Ayat dia mudah ja kan..hat yang PM sebut Cikgu tu dia cuma buat contoh ja..hangpa pun dapat jugak..yang dok kelam kabut sangat tu pasai pa...Lain kali kalau nak komen apa-apa pun cuba la buat siasatan dulu..ni main hantam kromo ja..tulih macam-macam kat FB yang hanya Melabelkan Kebodohan Diri Sendiri saja..

Berdasarkan ucapan PM tu, aku pun terpikir jugak macam mana rupa skim gaji satu baris dalam SBPA tu..so pikir punya pikir sampai aku tertidor dan bermimpi tengah makan cucur udang adabi cicah  kopi radix dengan PM Najib kat cafetaria Jabatan Perdana Menteri..so aku pun tanyala PM pasai gaji cikgu tu..punya la panjang lebar dia expalin kat aku..fuh, terasa sungguh spesel sekali diriku ini kerana dapat mendengar sendiri explanation dari beliau..So ni la rupa bentuk gaji SBPA tu..ni gaji DG 48


yang ni pulak

Amacam..menarik kan..tapi aku nak tegaskan kat sini..segala cerita jumpa PM Najib tu hanya lah fantasiku semata-mata...so aku tak mau bertangunggjawab kalau ada sapa-sapa yang rasa kena tipu kalau gaji SBPA betoi nanti lain dari gaji dalam mimpi aku ni..Adios amigos.

Amacam paham tak? Nanti tengok entri bahagian kedua dan ke tiga ,sumber dari amanarab.blogspot
Apa pun tunggu pekeliling JPA keluar tak payah dok memandai buat ramalan.
Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

No comments:

Post a Comment