Pages

Belajar Cara Buat Duit Dengan ChurpChurp

29 Sept 2011

KWSP harap Bajet 2012 lanjut umur bersara swasta, gaji minimum


Pendapatan lumayan dengan bekerja sambilan dari rumah klik sini !

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berharap kerajaan akan melanjutkan umur persaraan pekerja sektor swasta kepada sekurang-kurangnya 60 tahun daripada 55 tahun sekarang.
Ketua Pegawai Eksekutif KWSP Tan Sri Azlan Zainol berkata tindakan melanjutkan umur persaraan itu diharap diumumkan pada pembentangan Bajet 2012 pada 7 Oktober ini.
“Saya berharap (umur persaraan) pada 58 tahun, jika tidak 60 tahun,” kata dipetik Berita Harian selepas hari ini.
Berucap pada satu majlis di ibu negara semalam beliau juga berharap gaji minimm dimasukkan dalam bajet tahun depan.
Semalam, The Malaysian Insider membawa laporan bahawa kerajaan sedang menggubal satu undang-undang baru khusus bagi menaikkan umur persaraan pekerja sektor swasta sehingga 64 tahun dengan  had bersara mandatori 60 tahun.
Di bawah akta baru yang bakal dinamakan undang-undang umur persaraan sektor swasta, seseorang pekerja hanya akan bersara apabila mencapai usia 60 tahun, dan jika khidmatnya masih diperlukan, pekerja terbabit boleh dilanjutkan khidmat mereka selama empat tahun lagi.
“Bermakna usia persaraan akan dilanjutkan daripada 55 tahun pada masa sekarang kepada 60 tahun dan seseorang pekerja masih berupaya dan diperlukan, dia boleh terus bekerja selama empat tahun lagi,” kata Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Abdul Halim Mansor kepada The Malaysian Insider.
The Malaysian Insider difahamkan perubahan itu akan membawa pindaan ke atas Akta Kerja dan Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.
Jika perubahan itu menjadi kenyataan ia akan memanfaatkan hampir enam juta pekerja.
The Malaysian Insider juga difahamkan kesemua pihak berkepentingan telah melahirkan persetujuan ke atas undang-undang baru ini kecuali satu wakil majikan.
Halim berkata perkara itu telah dihalusi oleh jawatankuasa teknikal yang mengkaji rang undang-undang tersebut tetapi MTUC mahu aspek kebajikan dan ganjaran pekerja turut diambil kira.
Sebelum ini, MTUC telah menggesa kerajaan supaya melanjutkan umur persaraan bagi sektor swasta kepada 60 tahun sebagai langkah untuk menggunakan dengan optimum tenaga kerja negara ini.
Sektor swasta mengikut umur persaraan sektor awam sebelum ini iaitu 55 tahun kerana tidak ada undang-undang yang mensyaratkan sektor swasta menetapkan had umur persaraan.

Sumber themalaysianinsider.com
Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni .....

No comments:

Post a Comment